Panevėžio lopšelio-darželio „Rūta“ ikimokyklinės vyresniojo amžiaus „Rūtelių“ grupės vaikai praeitą pavasarį su auklėtojomis Loreta ir Elena augino pupas, stebėjo šviesos ir dirvožemio poveikį jų augimui. Kartu su vaikais buvo atliktos šios veiklos su pupomis:
  • vaikai grupėje stebėjo pupas, aiškinosi jų savybes (sausos, kietos, nelygios, plokščios, neturi gyvybės požymių);
  • pupos buvo pamerktos į vandenį, paliktos savaitei mirkti: vaikai stebėjo pupų brinkimą, „gyvybės“ parodymą (daigelį), lygino, aiškinosi, kodėl vienos pupos išbrinko ir daigelį išskleidė, kitos – daigelio neturi; analizavome, kad ne visos pupos vienodu laiku sudygsta; nesudygusioms pupoms darėme prielaidą – jos „negyvos“, bus nedaigios (tokių sodinti nereikėtų);
  • pamerktoms pupoms buvo keičiamas vanduo. Stebėjome, koks vanduo: atsiranda burbuliukų, turi kvapą; darėme prielaidą – vanduo rūgsta. Aiškinomės, jog pupų brinkimui reikalingas šviežias vanduo;
  • išbrinkusias pupas pasodinome į vienkartines stiklines; išsiaiškinome šviesos ir dirvožemio poveikį pupų augimui. Pasodintas pupos palaistėme, padėklus su vienkartinėmis stiklinėmis pastatėme grupėje ant palangės iš pietų pusės (pasodintos sudygusios ir nesudygusios pupos);
  • stebėjome pupų dygimo procesą. Aiškinomės, kurios pupos dygsta; darėme prielaidą, kodėl pupos nedygsta;
  • augančias pupas laistėme, sukiojome, kad pakankamai iš visų pusių gautų šviesos;
  • vaikai stebėjo augančios pupos struktūrą (stiebą, lapelius), aukštį (kodėl stiebiasi), lygino su mažiau šviesos gavusiomis pupomis (labiau išsistiebė, plonesnis stiebelis, šviesesni lapeliai);
  • pupos buvo persodintos į dirvožemį lauke (išsiaiškinome, kodėl reikia pupas persodinti); numatėme pupoms pasodinti vietą darželio kieme (užuovėja, pietų saulė), palaistėme;
  • kalbėjomės, kokia pupų augimui lauke reikalinga priežiūra (laistyti, purenti žemę, kad šaknys gautų oro, prie stiebelio įkalti pagaliuką, stiebelį prie pagaliuko pririšti, kad jo nenulaužtų vėjas);
  • pasodintas lauke pupas vaikai prižiūrėjo;
  • vaikai stebėjo pupų kraunamą žiedyną, lygino, kuris pumpuras išsiskleidė greičiau (gavo daugiau šviesos);
  • išsiaiškinome žodžius: stiebas, pumpuras, žiedas, žiedynas;
  • sekėme, inscenizavome lietuvių liaudies pasaką „Pupa“; analizavome, kur yra fantastinių elementų.
Panevėžio lopšelio-darželio „Rūta“ auklėtojos
Loreta Simanavičienė, Elena Mitkienė
 
1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14